A 471-es főút az ország legveszélyesebb másodrendű főútvonala, és mégsem történik szinte semmi (249)A

2022. 03. 11.

  1. SIMON MIKLÓS (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. A 471-es főútvonal ügye  többször szerepelt már a parlamentben, legutóbb az elmúlt héten, amikor a szocialista-szabad  demokrata többség leszavazta a főútvonal rekonstrukciójára vonatkozó kezdeményezésünket.  A 471-es főútvonal Debrecent Mátészalkával köti össze, 12 településen keresztül vezet 73  kilométeren át. Hatalmas, szinte már elviselhetetlen mértékű a forgalom, különösen  vonatkozik ez a kamionforgalomra. Sajnálatos módon az elavult és keskeny sávszélességű  úttest nem bírja a terhelést. Ennek is tudható be a rengeteg baleset, amit a lakosság már  megelégelt. Az elmúlt évtizedben, tehát 1998-tól kezdve a főútvonal Szabolcs megyei  szakaszán, amely 42 kilométeres, 25 halálos, 119 súlyos és 274 könnyebb kimenetelű baleset  történt. A 471-es főútvonal ügye tehát régi probléma.  

2002-ben elindult a főútvonal rekonstrukciós tervezése, a Közútkezelő Kht. végezte ezt. A  kormányváltás után sajnálatos módon - annak ellenére, hogy a szocialista képviselők, köztük  Veres János ígéretet tett a főútvonal rekonstrukciójának folytatására - abbamaradt. Sőt mi  több, 2006-ban kivették az országos közútfejlesztési koncepcióból is, vélhetően politikai  indíttatás miatt.  

Sajnálatos módon - mint mondottam volt - rengeteg baleset történt a szabolcsi szakaszon,  emiatt a lakosság megkereste a képviselőket a főútvonal mentén, ennek köszönhető a  számtalan interpelláció, módosító indítvány, újságcikk, sőt mi több, az elmúlt esztendőben az  önkormányzatok összefogva demonstrációt szerveztek, amelynek eredményeként három  településen a lakosság megmozdult, és kifejezte elégedetlenségét azzal kapcsolatban, hogy a  probléma megoldására semmi nem történik. Vélhetően e kezdeményezésre megtört a jég,  aminek bizonyságát a kezemben tartom. S ezért is megérte ezen napirend utáni felszólalást  megtennem, merthogy a délután folyamán a Közlekedési és Hírközlési Minisztérium  parlamenti osztályáról kaptam egy reagálást, amiben az szerepel, hogy a  Közlekedésfejlesztési Tervtanács október végén meghozta az állásfoglalását, miszerint  elkezdődik a rekonstrukciós tervezés. Most először tartok a kezemben olyan levelet a  minisztérium részéről, amelyben 2011-re ígérik a 471-es főút rekonstrukcióját. Tehát megtört  a jég, s reménykedem abban, hogy ez nem egy kampányfogás, hanem valódi ígéret lesz.  

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps.)