A/5652 Milyen EU-forrásokból támogatott útépítési projektek várhatók a közeljövőben Szabolcs-Szatmár-Bereg megyére vonatkozóan?

2022. 03. 11.

  1. SIMON MIKLÓS (FKGP): Köszönöm szépen. Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt  Képviselőtársaim! Több mint egy évtizedig kellett arra várni, hogy tavaly a román-magyar  határszakaszon megtegyék az első kapavágást egy új, a vállaj-csalánosi határátkelőhely  megnyitását illetően. Ekkor egy ideiglenes határátkelőhely létesült a határ magyar oldalán.  Két hónappal ezelőtt pedig megindult a végleges határátkelőhely megépítése, a 2013/2001.  számú kormányhatározatnak megfelelően.  

Egy határátkelőhely azonban csak akkor tölti be funkcióját, ha a hozzávezető utak biztosítják  annak megközelíthetőségét. Vállaj esetében ez elsősorban a Nyírbátor-Vállaj összekötő út  révén lehetséges. Az elmúlt esztendőben a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Közútkezelő Kht.  Phare-CBC pályázatot nyújtott be az igencsak elhasznált állapotban lévő összekötő út  rekonstrukciós munkáira. Azonban a határátkelőhely építésének román oldali késlekedése  miatt az Európai Unió elutasította ezen pályázatot. Ebben az évben újabb pályázat készült és  került benyújtásra. A projekt teljes költsége 3,2 millió euró, melynek közel kétharmadát a  Közlekedési és Vízügyi Minisztérium vállalta 332 millió forint értékben. Ezen beruházás  illeszkedne azon témákhoz, amelyeket az elmúlt esztendőkben az Európai Unió támogatott  megyénkben.  

Tisztelettel kérdezem tehát, milyen európai uniós forrásokból támogatott útépítési projektek  várhatók a közeljövőben Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. Köszönöm. (Taps az FKGP  padsoraiból.) 

A felszólalás szövege: 

  1. BOROS IMRE tárca nélküli miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársam!  Szabolcs-Szatmár-Bereg megye elmondhatja magáról, hogy elég sok esetben  kedvezményezettje az uniós támogatásoknak. Először '98 nyarán 28 apró projektre került ki a  tábla, oda volt írva, hogy a Phare finanszírozta, és a magyar állam részéről jórészt a  Földművelésügyi Minisztérium.  

Azután a '95-ös Phare-program keretéből '98 októberében a 41-es útszakaszt adták át 2,6  millió euró értékben, majd a 41-es folytatása '99 novemberében 5,5 millió euró értékben,  tavaly a záhonyi határátrakó állomás korszerűsítését végeztük el, 10 millió euró érték volt itt  az Európai Unió részéről, és ide is természetesen kikerült a tábla hasonlóan, fel volt a táblára  írva az is, hogy a magyar Közlekedési Minisztérium adta a társfinanszírozást. Aztán a 2001-es  Phare-programba bekerült az Ibrány-Nagyhalász csatornázási munka 4,6 millió értékben. Úgy  gondolom, a határátkelőhelyek finanszírozásában, főként ha CBC-ből van, sajnos két ország  együttműködése is fontos, ha ilyen esetben az egyik fél hibázik, mint jelen esetben a partner,  akkor a dolog kútba esik.

(Az elnöki széket dr. Szili Katalin, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.) 

A jövőre vonatkozóan - a tisztelt képviselő úr figyelmét erre szeretném felhívni - készülünk a  kohéziós alapokban igénybe vehető eszközökre. Ha ezt összehangolják a kormány 15 éves  útfejlesztési koncepciójával, akkor a Nyíregyházától az országhatárig terjedő M3-as szakaszt  már most érdemes elindítani tervezni.  

Köszönöm. (Dr. Veres János: Közbeszerzéssel!) 

felszólalás szövege: 

  1. SIMON MIKLÓS (FKGP): Köszönöm szépen, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim!  Burány képviselő urat szeretném idézni, az előbb azt mondta: a tettek önmagukért beszélnek.  Közel egy évtizedes ígérgetésnek vetettünk azzal véget, hogy megindult az első kapavágás a  vállaj-csanálosi határátkelőhelyet illetően. Éppen négy évvel ezelőtt volt az az időszak,  amikor az előző kormány külügyminisztere ígéretet tett arra, hogy megépül a határátkelőhely,  ha az MSZP megnyeri a választást.  

Tisztelt Képviselőtársaim! Közel tíz évig ígérgettek, és nem valósult meg ez a projekt. A  tettek önmagukért beszélnek: a polgári kormány jóvoltából (Az elnök jelzi az idő leteltét.) ez a  projekt meg fog valósulni, amely összeköti a magyar és a román területeket ezen a részen.  

Köszönöm. (Taps az FKGP soraiban.) 

A felszólalás szövege: 

  1. BOROS IMRE tárca nélküli miniszter: Tisztelt Képviselőtársam! Csak arra tudom  biztatni, hogy a következőkben nagyon sokat fordítsanak időben, szellemi teljesítményben és  pénzben is projekt-előkészítésekre; az utakra különösen vonatkozik ez. Az M3-as vonatkozó  szakaszának az előkészítési költségét milliárdokban mérik.  

Felhívnám a képviselő úr figyelmét is arra, hogy a területfejlesztési tanácsban az ilyet egy  kicsit meg lehet majd szponzorálni, hiszen ha készen vannak, akkor 2004-től várhatóan a  rendelkezésre álló, lényegesen nagyobb források sok projekt befogadását teszik lehetővé.  

Másrészt viszont, miután itt bekiabálás formájában elhangzott, hogy "közbeszerzés", közlöm,  hogy az Európai Unió eddig egyetlenegy esetben sem folytatott le a magyar közbeszerzés  szabályai szerint tendereztetést, mert külön tendereztetési szabályzata van, korábban a DIS,  most a PRAG szerint tendereztetünk. Ezt a tényszerűség kedvéért mindenképpen meg kellett  jegyezni.  

Köszönöm. (Taps az FKGP soraiban.)