Ha megnézzük a terrortámadásokat követő eseményeket, láthattuk, hogy katonák segítették a terrorcselekményeket követően a feladatok elvégzését. Ebben az új helyzetben több európai ország meghozta a szükséges jogi intézkedéseit, hogy felkészüljön erre az új helyzetre, és garantálja polgárai biztonságát. Így ez a javaslat nem egyedi helyzetet teremtene, mert több európai országban alkalmazható volt, illetve alkalmazható a katonai erő a közrend fenntartásához, ha egy terrorcselekmény bekövetkezne.
A vita korábbi szakaszában szólók részletesen bemutatták, hogy mi indokolja, és milyen módosításokat tartalmaz a két javaslat. Röviden összegezve: a törvényjavaslat nyomán az Alaptörvény új különleges jogrenddel, a terrorvészhelyzettel egészülne ki. Ennek elrendelésével szükség esetén a Magyar Honvédség erőit is igénybe lehetne venni az ország biztonságának garantálása érdekében. Az Országgyűlés a terrorvészhelyzet kihirdetésére vonatkozó döntéséig a kormány különleges intézkedéseket vezetne be, amelyek legfeljebb 15 napig maradnak hatályban.
(15.00)
Itt az ellenzéki javaslatokat is figyelembe vették a benyújtók. Ez alatt a 15 nap alatt a kormány felhatalmazást kapna arra, hogy a szükséges rendkívüli intézkedéseket megtegye, ezzel a kormány kellő mértékű, de nem túl nagy mozgásteret kapna ahhoz, hogy a magyar emberek biztonságát szavatolja egy terrortámadás esetén. Fontos, hogy az alaptörvény módosítás megtörténjen, mert az eddigi különleges jogrendi állapotokat nem kifejezetten a napjaink migrációs helyzeteire szabták. A terrortámadások jellegét tekintve azok intenzitása és lefolyása teljesen eltér a meglévő különleges jogrendi állapotoktól, mert egy támadás veszélyekor vagy egy megtörtént támadáskor a rendvédelmi erőket hirtelen, magas intenzitással kell alkalmazni, amikor is minden erő, így a katonák alkalmazására is szükség lehet. A Magyar Honvédség olyan különleges képességekkel rendelkezik, amelyek hatékonyan segíthetik a terrorellenes fellépést, így ezeket a képességeket fontos lenne alkalmazhatóvá tenni. Sajnálatos módon a két európai terrortámadás bebizonyította, hogy az illegális bevándorlás és a terrorizmus között szoros összefüggés van. A párizsi terrortámadásokat követően Brüsszelben egy újabb, a migránsok tömegével érkezett terrorista lépett akcióba. A magyar kormány eddig is látta azt a problémát, hogy az illegális bevándorlók tömegeiből nem lehet kiszűrni a terroristákat. Európa nem tudja, hogy kiket enged be a területére. Mára már egyértelművé vált, hogy Salah Abdeslam a Keleti pályaudvarnál vett fel több személyt a migránsok tömegéből, akik akkor Budapest nyugalmát
zavarták meg. A brüsszeli támadó tavaly ősszel Magyarországon keresztül érkezett vissza Szíriából Belgiumba, majd segítette a párizsi öngyilkos merényletek előkészítését. Ezeknek az információknak a fényében egyértelműen látható, hogy továbbra is komoly belbiztonsági és nemzetbiztonsági problémát, valamint összefüggést jelent a terrorcselekményekkel illetett illegális bevándorlás.
Tisztelt Képviselőtársaim! Összegezve elmondható, hogy a javaslat célja az ország védelmi képességének növelése, és az, hogy hatékonyan fel lehessen lépni egy támadás esetén, vagy még szerencsésebben: meg lehessen előzni azt. A magyar emberek biztonságának garantálásáért fontos, hogy minden képviselőtársam lássa azt, hogy hazánk biztonsága nem pártpolitikai vita, hanem felelősség. Az ellenzéki pártoknak is felelősségük hazánk biztonságának szolgálata. A Fidesz-frakció támogatja a jelenlegi javaslatot, és remélem, hogy az önök részéről is megkapja a kellő támogatást. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)