A kormány kiemelt célkitűzése a közigazgatás hatékonyságának növelése, az egyszerűsítés, az állampolgárok számára könnyebbé, gyorsabbá való szakszerű ügyintézés, a szolgáltató típusú közigazgatás kialakítása. A fővárosi és a megyei kormányhivatalok működésével összefüggő törvények, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló T/9242. számú törvényjavaslat ennek szellemében módosít egyszerre több törvényt, kiegészítve és pontosítva a korábbi szabályozásokat.
A járási rendszer kialakításával az állam közelebb kerül az állampolgárokhoz, költséghatékonyabban, szakszerűbben és gyorsabban intézhetők az ügyek, amely cél elérését elősegíti a villamos energiáról és a földgázellátásról szóló törvényeknek a törvényjavaslat szerinti módosítása is. Különösen örülök annak, hogy ezzel sikerül elérni azt, hogy az egyetemes szolgáltatók is közelebb kerülnek a lakossági fogyasztókhoz, legalább azzal, hogy járásonként minimum egy ügyfélszolgálatot kötelesek működtetni. Ez nagy segítség azon kistelepülések lakóinak, akik jelenleg kénytelenek több tíz kilométert utazni az ügyeik intézése miatt. A törvénymódosítással azonban - bízom benne - nemcsak időt, hanem jelentős utazási költséget is meg tudnak majd takarítani.
A törvényjavaslat módosítja továbbá többek között az illetékekről szóló törvénynek az adó- és értékbizonyítványra vonatkozó rendelkezését is, miszerint az adó- és értékbizonyítvány kiállítására irányuló eljárásban csökken az ügyintézési határidő. Ezzel a javaslattal maximálisan egyetérthetünk. Ehhez kapcsolódóan azonban a szakszerű, hatékony ügyintézés érdekében megfontolásra javasolnám annak felülvizsgálatát, hogy az adó- és értékbizonyítvány kiállítása esetében a hatáskör címzettjeként valóban a jegyző a legmegfelelőbb. A jegyzők többsége nem rendelkezik az ehhez szükséges értékbecslő képesítéssel vagy jogi végzettséggel, és főleg a kistelepüléseknél egyáltalán nincs olyan szakember, aki a felek számára is elfogadott és megalapozott értékbecslést végezhetne. Az egyre sokasodó végrehajtási eljárásokban a bírósági végrehajtók előszeretettel keresik fel a továbbra is leterhelt jegyzőket az adó- és értékbizonyítványok kiállítása céljából, mivel ez lényegesen olcsóbb, mint ha hivatalos ingatlanérték-becslőt kérnének fel az ingatlanok forgalmi értékének megállapítására. Sok esetben azonban a végrehajtás alá vontak nem fogadják el a megállapított forgalmi értéket, így jelentősen elhúzódhatnak a végrehajtási eljárások, mely végső soron további felesleges költségeket is okozhat, ami tovább sújtja az amúgy is nehéz helyzetben lévő embereket. Ebből is látszik az, hogy tovább kell folytatni a feladat- és hatáskörök felülvizsgálatát a költségtakarékos és racionális megoldásokat keresve.
Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)