Az Európai Unió védelmi irányelve kialakításakor a tagállamok megállapodtak abban, hogy a jövőben törekednek a honvédelmi felszerelések európai piacának fokozatos kialakítására. Ez a fajta együttműködés nélkülözhetetlen az európai védelmi technológiai és ipari bázis megerősítéséhez, valamint az európai biztonsági és védelempolitika megvalósulásához szükséges katonai kapacitások kifejlesztéséhez.
A honvédelmi felszerelések európai piacának megteremtése a megfelelő jogszabályi keretek kialakításán kívül valósítható meg. A beszerzések területén e célkitűzés érdekében össze kell hangolni a tagállamok biztonsági érdekeit és a szerződésből adódó kötelezettségeket. A tagállamoknak hozzá kell járulniuk az európai védelmi piachoz kapcsolódó beszállítói bázis fejlesztéséhez, különösképpen a kis- és középvállalkozások és a nem hagyományos beszállítók európai szintű védelemtechnológiai ipari bázisban való részvétele támogatásával. Fontos az, hogy az ágazati együttműködés elősegítése megtörténjen, valamint a hatékony és az igényekre reagáló alvállalkozókat kell ösztönözni. Az Európai Unió ennek megfelelően készítette el az irányelvtervezetét.
Tisztelt Képviselőtársaim! Az előbbieknek megfelelően a kormány előkészítette a védelmi és biztonsági célú beszerzésekről szóló törvényjavaslatot. A tervezet előkészítése során felülvizsgálatra került a védelmi beszerzésekre vonatkozó, jelenleg hatályos kormányrendeleti szintű szabályozás is, továbbá a tervezetbe beillesztésre kerültek jelenleg szabályozatlan, biztonsági beszerzésekre vonatkozó rendelkezések is.
A klasszikus közbeszerzési irányelv és a védelmi irányelv egyezősége esetén a tervezet a közbeszerzési törvénnyel egységes szabályozásra törekszik. Azonban a védelmi és biztonsági szakterület specialitásaira figyelemmel a tervezet jogintézményei számos ponton eltérést mutatnak a közbeszerzések általános szabályaitól.
A védelmi és a biztonsági beszerzésekről szóló törvényjavaslat hatálya alá védelmi beszerzések, biztonsági beszerzések, valamint szolgáltatások tartoznak, ha azok kifejezetten katonai vagy biztonsági célt szolgálnak, és egyben minősített adatot érintenek, tartalmaznak vagy követelnek meg.
A védelmi beszerzések körébe tartozó beszerzési tárgyak közös vonása, hogy azok kifejezetten katonai célt szolgálnak, figyelemmel arra, hogy az uniós joggyakorlat következetes abban, hogy az akár több funkció ellátására alkalmas árukat, szolgáltatásokat,
építési beruházásokat csak akkor engedi a védelmi irányelv hatálya alatt beszerezni, ha azok eredeti vagy átalakított formájukban kifejezetten katonai célt szolgálnak.
A védelmi beszerzési tárgyköröket a jelenlegi javaslat csak keretjelleggel tartalmazza. Az Európai Unió közös katonai listája szerinti részletes felsorolás kormányrendeleti szinten kerül majd kialakításra. A biztonsági beszerzések fogalma alatt a védelmi beszerzések közé nem tartozó, Magyarország belső és külső biztonságát érintő, egyben minősített adatot tartalmazó vagy keletkeztető beszerzéseket kell érteni.
A korábban alkalmazott „minősített beszerzés” fogalom helyett ezen új terminológiával is az irányelvi megfeleltetést kívánja a törvényjavaslat elősegíteni, hangsúlyozva, hogy a minősített adat érintettsége a beszerzésben önmagában még nem alapozza meg a védelmi irányelv, illetve az azt átültető jogszabály alkalmazhatóságát, önmagában ez nem helyezi a biztonság területére a beszerzést.
(12.20)
Tisztelt Képviselőtársaim! A beszerzések területén az uniós célkitűzés érdekében össze kell hangolni a tagállamok biztonsági érdekeit és az Unió szerződéséből adódó kötelezettségeket.
A Fidesz-frakció támogatja a jelenlegi törvényjavaslatot. Tisztelettel kérem, hogy támogassák önök is. Köszönöm. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)